Katukuvaan on ilmestynyt autojen, moottoripyörien ja joukkoliikenteen lisäksi monia muita tyylikkäitä kulkuneuvoja. Käyttöön ovat tulleet muun muassa skootterit, mopoautot ja mönkijät. Menopelejä näistä löytyy jokaiseen tyyliin, mutta mikä näistä sopisi itselle parhaiten?
Vertasimme muutamien kulkuvälineiden ominaisuuksia ja käytettävyyttä. Omien mielipiteiden lisäksi ratkaisevia tekijöitä valinnassa ovat kuinka pitkiä matkoja kuljetaan ja arvostetaanko enemmän tyyliä, käytettävyyttä vai ominaisuuksia?
Mopoauto
Hyvät puolet
Tämä on nelipyöräinen, mopojohdannainen kulkuväline. Ulkonäöltään se muistuttaa autoa, joka on varustettu kaksisylinterisellä noin 40-kuutioisella moottorilla.
Mopoautossa käyttäjä on suojassa säältä kuin säältä. Sitä voi käyttää lähestulkoon vuoden ympäri. Kovimmilla pakkasilla voi olla vaikeuksia käynnistyksen kanssa, sillä niitä ei ole suunniteltu Suomen haasteellisiin sääolosuhteisiin. Ajomukavuutta lisää muassa keskuslukitus, radio ja sähköikkunat.
Huonot puolet
Ehdottomasti huonoin puoli mopoautossa on sen hinta, sillä uutena ne maksavat noin 10 000 euroa. Tällä hinnalla saa käyttökelpoisin auton, joka on huomattavasti käyttäjäystävällisempi.
Sopiva valinta kulkuneuvoksi tämä on niissä tapauksissa, kun käyttäjä ei halua hankkia ajokorttia. Ajaessa kuljettajan tulee kiinnittää erityistä huomiota turvaväliin, sillä jarruttamiseen vaaditaan jalkavoimia.
Tämä on yksi tekijä niistä, ettei mopoauto ole kaikkein turvallisin kulkuväline. Omalla ajotyylillä riskiä voi kuitenkin laskea huomattavasti.
Skootteri
Hyvät puolet
Moposkootteri on loistavia helppouden ja ketteryyden takia. Skootterin hallinta on helppoa ja se sopii ominaisuuksien puolesta kaikilla, jotka osaavat ajaa myös polkupyörää.
Markkinoilla on näitä on 2- tai 4-tahtisia moottoreilla. Suurimpana erona karkeasti sanottuna näissä on se, että 2-tahtinen pitää kovempaa ääntä, on hinnaltaan edullisempi ja käyttäjän tulee olla hieman tarkempi huoltojen kanssa.
Skootterilla on myös nostalginen maine. Monesti sen imago yhdistetään vuosikymmeniä sitten elettyihin eteläeurooppalaisiin maisemiin, jossa paikalliset huristelivat sillä työpaikoille tai kannustamaan kotikylän jalkapallojoukkuetta voittoon. Nykyään tälle ei ole tarvetta, koska jalkapallo vedonlyönti hoituu kotona ja skootterista onkin muodostunut vain kätevä kulkuneuvo varsinkin nuorille.
Halvimmillaan omistajaksi pääsee alle tuhannella eurolla. Edullisuuden lisäksi kulkupeli sopii käyttäjälle, joka arvostaa enemmän kätevyyttä kuin ominaisuuksia. Lisäksi parkkipaikan löytäminen on helppoa.
Huonot puolet
Suomen sääolosuhteet ovat hyvin arvaamattomat, joten toisinaan työmatkojen kulkeminen skootterilla on mahdotonta. Koko kesä saattaa olla sateinen ja talvi tuo mukanaan omat haasteet.
Jos itse kestää kylmyyttä, niin varovaisella ajotyylillä ajaminen on kyllä mahdollista talvirenkaiden kanssa myös talvella. Suurin haaste on pitää moottori ajokuntoisena paukkupakkasilla.
Mönkijä
Hyvät puolet
Mönkijöitä näkyy yhä useammin myös tieliikenteessä. Alunperin nämä on suunniteltu maastokäyttöön, mutta osan niistä voi rekisteröidä myös tiekäyttöön. Suurin sallittu teho silloin on 15 kW.
Mönkijän hyviä puolia on se, että paikasta toiseen liikkumisen lisäksi sitä voi hyödyntää muutenkin. Esimerkiksi tavaroiden siirtoon paikasta toiseen peräkärryllä tai ostamalla lisävarusteet sillä voi tehdä lumityöt.
Huonot puolet
Uusi mönkijä maksaa noin 8 000 euroa. Tämä on suhteellisen kallis hinta kulkuvälineelle. Järkevää siihen on sijoittaa oikeastaan vain silloin, kun sitä hyödynnetään muuhunkin työntekoon.
Kuljettaja on myös säiden armoilla, joten mukavinta sillä ei olisi kulkea esimerkiksi työmatkoja ympäri vuoden. Huomion sillä tosin saa takuuvarmasti kiinnitettyä, etenkin miesten keskuudessa.
Tyyliä vai ominaisuuksia?
Suomen sääolosuhteiden takia järkevästi ajateltuna ainut sopiva kulkuväline on auto. Talvi tuo haasteen kylmyyden takia ja kesät ovat arvaamattomia sateiden vuoksi. Toisinaan olisi kuitenkin mukava ihan vain huvin vuoksi liikkua muilla tavoilla.
Aivan kuten osa meistä on kiinnostunut musiikista, toinen taas viettää kaiken aikansa korjaamalla autoja ja toinen urheillessa, niin valintaan vaikuttaa eniten luonnollisesti käyttäjän omat mieltymykset.
Valinta kolmen väliltä
Jos olisin rikas hankkisin itselleni jokaisen näistä komeilemaan autotalliin, mutta jos valinta pitää tehdä näiden kolmen väliltä, niin ensimmäisenä sijoittaisin mönkijään. Tähän vaikuttaa eniten se, että auto löytyy jo omasta takaa.