Oletko ikinä miettinyt oman vedonlyöntisivuston perustamista sen sijaan, että olisit aina itse vedonlyöjän roolissa? Vedonlyönnin liiketoimintamalli voi vaikuttaa äkkikseltään hyvin yksinkertaiselta, mutta sitä se ei todellisuudessa ole.
Vedonlyöntisivuston perustamiseen liittyy monia välivaiheita ja matkan varrella tuskin välttyy haasteilta – etenkään, jos yrittää tehdä kaiken yksin.
Kaikki olemassaolevat sekä uudet vedonlyöntisivut tarvitsevat toimiakseen maksutapoja, bonuksia, asiakaspalvelua, peliohjelmistoja, alustan sekä paljon muuta. Lisäksi itse vedonlyöntiyritys pitää perustaa ja sille on hankittava lisenssi. Tämän jälkeen sivustoa täytyy vielä markkinoida ja varoja pelaajien voitonmaksuihinkin täytyy löytyä.
Kuten arvata saattaa, tästä rupeamasta selviäminen edellyttää tehokasta ja laajaa suunnitelmaa, jotta kaikki liiketoiminnan osa-alueet saadaan varmasti hoidettua kunnialla maaliin. Tässä jutussa käymme lyhyesti läpi, mitä kaikkia välivaiheita tuohon suunnitelmaan sisältyy.
Miten uudet vedonlyöntisivut perustetaan? – 5 askelta
1) Markkina-analyysi ja budjetointi
Ensimmäinen askel vedonlyöntiyrityksen perustamisessa on markkina-analyysi. Sinun tulee tunnistaa markkinat, joilla haluat operoida sekä hankkia ne lisenssit, joita tarvitset vedonlyöntipalvelujen tarjoamiseen haluamallasi alueella.
Markkinatutkimus auttaa sinua myös ymmärtämään markkinoiden koon sekä tarjolla olevan kilpailun. Näiden pohjalta voit sitten asettaa tavoitteita, joihin vaikuttavat esimerkiksi taloudelliset resurssit ja henkilöstön määrä.
Koko toiminnalle täytyy myös luoda budjetti, jonka tulee olla tasapainossa tavoitteiden ja yrityksen kykyjen kanssa.
2) Lisenssin hankkiminen
Jotta voit toimia markkinoilla laillisesti, tarvitset vedonlyöntisivustollesi lisenssin. Lisenssin saaminen edellyttää, että yritys on luotu ja rekisteröity, ja mikäli haluat näyttää luotettavalta Suomi-pelaajien keskuudessa, kannattaa rekisteröinti tehdä ETA-alueelle.
ETA-alueella eli Euroopan talousalueella parhaimpia vaihtoehtoja ovat Malta ja Viro. Suomesta lisenssiä ei voi saada, koska Veikkauksella on rahapelien järjestämisessä monopoliasema, josta Veikkaus itse on valmis luopumaan.
Varmista joka tapauksessa, että olet tietoinen kaikista niistä säädöksistä ja laeista, jotka koskevat sinua ja vedonlyöntiyhtiötäsi. Ne ovat hieman erilaisia sen mukaan, missä päin maailmaa operoi.
Tässä muutamia eri maita, josta pelilisenssi on mahdollista hankkia:
- Malta
- Viro
- Iso-Britannia
- Curaçao
- Gibraltar
3) Vedonlyöntisivujen luominen
Jotta voit tarjota vedonlyöntiä, tulee sinulla olla sitä varten sivut. Tällaisten sivujen luomiseen on kolme vaihtoehtoa:
- Tee-se itse
- Vedonlyöntisivujen luomisen ulkoistaminen
- Valmis sivustopaketti
Tässä kohtaa kannattaa miettiä sitä, kuinka paljon aikaa ja vaivaa olet valmis näkemään. Sivujen luominen omin voimin on todella työlästä, mutta se on edullista. Parhaimmat vedonlyöntisivut saat kuitenkin mitä todennäköisimmin sillä, että annat ammattilaisten hoitaa homman.
Älä pihistele siinä, minkä parissa asiakkaasi viettävät eniten aikaa.
4) Maksujärjestelmien integroiminen
Rahansiirrot ovat olennainen osa vedonlyöntiä ja siksi sinun on mietittävä myös, mitä maksutapoja haluat alustallasi tarjota. Jos kehität sivut itse, joudut integroimaan maksujärjestelmät sinne alusta saakka. Mikäli taas otat valmiin järjestelmän, maksutavat tulevat siinä mukana ja sinun tarvitsee vain valita omat suosikkisi.
Kaiken kaikkiaan maksutapoja löytyy hyvin monista kategorioista, mukaan lukien:
- Kryptovaluutat
- Pikamaksupalvelut
- Mobiilimaksutavat
- Prepaid-kortit
- Pankki- ja luottokortit
- Nettilompakot
Valinnanvaraa siis riittää!
5) Markkinointi ja sivuston julkaiseminen
Yksi tärkeimmistä yritystoiminnan vaiheista on markkinointi, koska ilman sitä vedonlyöntisivustolle on hyvin vaikea saada asiakkaita. Jos haluat saada pelaajia, sinun tulee aloittaa markkinointi hyvissä ajoin, eikä vasta silloin, kun sivut julkaistaan.
Markkinointia ja sivujen näkyvyyden kasvattamista on olemassa monenlaista. Tässä muutamia vaihtoehtoja:
- Hakukoneoptimointi (SEO)
- Sähköpostiviestit ja uutiskirjeet
- Kumppanuusmainonta
- Sosiaalinen median mainokset
Tarvitset mitä todennäköisimmin valikoimiisi myös erilaisia bonuksia, jotta pelaajat haluavat saapua sivuillesi ja pysyä siellä. Sivujen täytyy myös toimia sulavasti.