Jokainen ohjelmistoyritys pyrkii ylläpitämään läheistä suhdetta asiakkaisiinsa tarjoamalla räätälöityjä ratkaisuja heidän erilaisiin tarpeisiinsa. Tästä syystä räätälöidyn ohjelmistokehityksen rooli on kasvanut viime aikoina. Aikana, jolloin liike-elämän organisaatiot tekevät kaikenlaisia ponnisteluja tullakseen alan johtajiksi, stereotyyppinen tuote, jolla on samat ikivanhat toiminnallisuudet, voi heikentää niiden etenemismahdollisuuksia.
Yksinomaisuuden turvaamiseksi liiketavoitteissa räätälöity tai käyttäjäystävällinen ohjelmisto on tällä hetkellä paras valinta. Räätälöidyn ohjelmistokehityksen päätavoitteena on tuottaa niin tarkka lopputuote kuin asiakas vaatii. Räätälöity tuote tulee kehittää asiakkaan tarpeiden ja mieltymysten ymmärtämisen jälkeen.
Räätälöidyt paketit suunnitellaan uusinta teknologiaa hyödyntäen. Ne on kehitetty yksinomaan asiakkaan liiketoiminnan tarpeisiin. Kaikki rakennusprosessista nousevat asiakkaan vaikeudet tai inhoavuudet voidaan korjata ohjelmiston muotoilun aikana hänen luvalla ja tämä on tällaisen pakettikehityksen tärkein etu.
Heti kun järjestelmä on rakennettu ja toimitettu asiakkaalle, siihen ei välttämättä tarvitse tehdä muutoksia, koska se on jo kehitetty täydellisesti. Jos kyseessä on valmis paketti, yritysyrityksen on ehkä suoritettava tiukka prosessi tavoitteidensa uudelleen muodostamiseksi (kutsutaan yleensä kokoonpanoksi) noudattaakseen hakemusta (joka yleensä osoittautuu erittäin kalliiksi, koska olet riippuvainen tuotetoimittaja kehitystä varten).
Yritykset saattavat joutua ottamaan yhteyttä tuotteen valmistajaan tehdäkseen muutoksia nykyiseen järjestelmään tarpeidensa mukaan. Tämä kuluttaa paljon arvokasta aikaa, energiaa ja taloudellisia resursseja. Räätälöity tuote on rakennettu loppukäyttäjien erityisvaatimuksia silmällä pitäen ja siksi kokonaiset räätälöityjen sovellusten kehityskustannukset on maksettava yhden asiakkaan toimesta, mikä ei tapahdu valmiiden ohjelmistojen tapauksessa.
Kehitysvaiheen jälkeen räätälöity järjestelmä voidaan ottaa käyttöön heti, koska asiakas tuskin tarvitsee toimitettavaan tuotteeseen muutoksia. Mukautetun järjestelmän rakentamiseen käytetty aika voi olla suurempi. Tämä ei kuitenkaan saa olla esteenä räätälöidyn paketin valitsemisessa organisaation tiettyä tehtävää varten. Herää kuitenkin kysymys, miksi ohjelmistokehityksen elinkaari pitenee rakennusvaiheiden aikana.
Tämä johtuu siitä, että ihanteellisen räätälöidyn tuotteen hankinta vaatii tiukkaa tarkastusta, jotta varmistetaan asianmukainen käsitys, analyysi ja ajatusten tarkka toteutus lopputuotteeksi. Lisäksi valmiista paketista voi aiheutua pienempiä kustannuksia kuin räätälöity ohjelmistokehitys; mutta korkeat kustannukset jälkimmäisessä tapauksessa johtuvat vain perusteellisesta tutkimuksesta ja asiakkaiden kasvavista vaatimuksista, koska lopputuotteen on oltava asiakkaan tavoittelema tuotos.
Sitoutunut räätälöity sovelluskehitysyritys kommunikoi asiakkaan kanssa aina puhelinneuvottelun, puhelimen, sähköpostin tai chatin kautta riippumatta siitä, onko kyseessä onshore tai offshore. Tämä on tärkein toiminta, koska vaatimukset voidaan välittää ja ymmärtää säännöllisesti, eikä epäselvyyksiin synny mahdollisuutta. Räätälöidyt ohjelmistot vaativat jatkuvaa viestintää ennen kehitysvaihetta ja sen jälkeen.